The Bubble Sofa is de nieuwste creatie van binnenhuisarchitecte Karine Bonjean, eigenaar van Evolution21.
Het was onze taak om de 8 unieke elementen te digitaliseren naar een 3D model dat gebruikt kon worden voor 3 uiteenlopende toepassingen.
De meest voor de hand liggende toepassing is het maken van hoog gedetailleerde modellen waarvan product renders gemaakt kunnen worden.
De belangrijkste details hebben te maken met hoe de stof textuur rond de mesh overtrokken wordt, waar de naden zich bevinden en de spanning rond de naden.
Nadat de mesh is opgebouwd wordt er op het model met seams gedefinieerd waar de naden liggen. Dat zijn edges waar meerdere stukken stof met verschillende oriëntatie samenkomen. In de realiteit zal er rond deze zones vervorming optreden.
Daarna wordt het 3D Model met UV mapping "uitgevouwen" naar 2D vlakken op een foto textuur. Hierdoor weet het 3D programma hoe de stof textuur vervormd moet worden bij gekromde vlakken.
Verder hebben we de mesh ingeladen in sculpt modus om de cloth filter op alle naden toe te passen. Zo kan je oneffenheden en spanningspunten op de mesh boetseren. Dat geet het model een analoge look.
Blender3D beschikt ook over de nodige materiaal opties om een realistisch resultaat te bekomen. Zo hebben we sheen gebruikt om het stof materiaal een matte lichtreflectie mee te geven.
Als laatste hebben we een digitale studio omgeving opgebouwd met driepuntsbelichting. Het rim licht zorgt voor de nodige highlights op de poten van de elementen. Zo vallen deze niet weg tot over de zwarte achtergrond. De oriëntatie van het voorste licht bepaalt hoe rondingen op de finale render uitkomen.
Voor de samenwerking tussen E21 en andere architecten zo vlot mogelijk te laten verlopen moeten de 3D modellen snel ingeladen kunnen worden in 3D Architectuur programma's zoals Sketchup.
DAE is het beste bestandsformaat omdat je hier ook materiaal, texturen en subdivisies met kan meegeven. Het nadeel is echter dat bovenstaande properties veel beperkter zijn dan bij .blend files. Zo kan je enkel foto texturen als materiaal meegeven en verdwijnen heel wat shading properties waaronder sheen.
Het was met andere woorden noodzakelijk om nieuwe materialen op te bouwen specifiek voor de DAE versies. Het verlies van de sheen property hebben we opgelost door met metallic en specular een soortgelijk effect na te bootsen.
Om de bestanden onder 7MB te houden hebben we alle details van de cloth filter uitgeschakeld.
De laatste maar belangrijkste toepassing was het produceren van een 3D Model dat geoptimaliseerd is voor 3D Printing. Door de grote oplage moesten we rekening houden dat de complexiteit van het model de fail rate van de productie niet zou verhogen.
Aanvankelijk was het de bedoeling om de stof textuur ook aan te brengen op het 3D geprint model. Deze geweven textuur moet worden opgenomen in de topologie van het model.
Doordat stofvezels heel fijne details hebben moeten deze worden aangebracht op een model met gigantisch veel polygonen. Met behulp van de displacement modifier, geven we alle details mee met de mesh. Dat is nodig aangezien slicer programma's geen materiaal of textuur kunnen lezen.
Al snel werd duidelijk dat het resultaat niet consequent was over de verschillende modules. Daarom hebben we besloten om deze te laten vallen en onze focus te verschuiven naar het zo efficiënt mogelijk produceren van de modules.
De laatste aanpassing was het aanbrengen van branding en nummering per element. Met cilindrische cutouts wordt de plaatsing van de verschillende poten aangegeven.
Dankzij de 3D geprinte miniaturen kunnen klanten van E21 snel nieuwe composities uittesten zonder de modules te verplaatsen. Door de nummering kunnen klanten eenvoudig doorgeven welke modules ze willen bijbestellen.
Film props met complexe afwerking, technische prototypes, creatieve branding, relatiegeschenken, gepersonaliseerde artikelen, eigen 3D ontwerpen en meer.
Ontdek hoe we onze klanten helpen hun ambities waar te maken met behulp van 3D-printen.